Befogadás - beszoktatás
Beszoktatás, befogadás elvei óvodánkban
A differenciált óvodai beszoktatás és befogadás folyamatában célunk minden szereplő lelki egészségére, biztonságára felelősséggel ügyelni, miközben arra törekszünk, hogy megteremtsük a gyermekek és szülők részéről a beszokás, a pedagógusok részéről a befogadás zökkenőmentes megvalósulásának feltételeit.
Azt valljuk, hogy az óvodai beszoktatás időtartama nem egy vagy két hét, hanem az egész első év az óvodával, a felnőttekkel, a társakkal való ismerkedésről szól. Sajnos az első évben a gyerekek többször megbetegszenek és egy- két hétig otthon maradnak. Ilyenkor szinte minden alkalommal elölről szükséges kezdeni az óvodai beszoktatást. Tudjuk, hogy egyes gyerekeknek hosszabb időre van szükségük ahhoz, hogy érzelmileg biztonságban érezzék magukat az óvodában, ehhez pedig időt és teret adunk.
A beszoktatás rugalmasságát fenntartva a nyári hónapok alatt/pontos időpontok az óvoda honlapján találhatóak meg/hetente várjuk a leendő ovisokat szüleikkel együtt az óvodára való hangolódás jegyében. Ezeken az ismerkedős alkalmakon a szülő tudatos jelenléte elvárt és meghatározó. Ez azt jelenti, hogy a szülő a gyermekével közösen ismerkedik az óvodával, játszanak az udvaron, használják a mosdót, bekapcsolódnak a napirendi tevékenységekbe, pl. gyümölcsevés. Ezek a délelőttök nagyban segíthetik, hogy óvodába kerüléskor már ne idegenkedjenek az új környezettől a gyermekek.
Augusztus utolsó hetében az új ovisok szülei egy értekezlet keretében kapnak képet óvodánk működéséről, szokásairól. Ekkor kerülnek bemutatásra az óvodapedagógusok és az új csoportok beosztása is. Az óvodai jelek is ekkor kerülnek kiosztásra.
Augusztus utolsó munkanapján ismerkedő délelőttöt szervezünk, ahol a kiscsoportosok szüleikkel együtt fedezhetik fel az óvodát, csoportszobát. Közösen ismerkedhetnek a csoporthoz tartozó felnőttekkel. Ilyenkor mi is ismerkedünk a családokkal, meghallgatjuk a legfontosabb információkat a gyermekről, válaszolunk a felmerülő kérdésekre.
Szeptember első munkanapjától megkezdődik a fokozatos idejű beszoktatás. A módszer lényege, hogy az óvodai tartózkodás idejét növeljük. Ez az idő a gyermek közérzetétől,viselkedésétől függően rugalmasan növelhető vagy csökkenthető. Nélkülözhetetlen, hogy elfogadják a pedagógus tanácsait, aki kívülről látja a lehetséges megoldásokat a beszoktatás sikeressége érdekében. Ez a szülő ott tartózkodása nélküli mód az óvoda élet első hivatalos napján lép életbe. Mit tehet addig a szülő? Rövid időtartam esetén olyan helyen vár az óvodán belül, ahol a gyermek lehetőleg nem látja. Hosszabb idő esetén az óvodán kívül tartózkodik. A pedagógusok minden esetben telefonálnak, értesítik a szülőt, ha a gyermek már türelmetlen és újra a szülővel szeretne lenni.
A befogadási idő elején az óvoda telefonszámát hívva szívesen adunk felvilágosítást a gyermek hogylétéről.
A beszoktatási időszak meghatározza a gyermekek óvodához való érzelmi kötődését, ebben a folyamatban kiemelt figyelemmel, türelemmel, megértéssel segítjük a gyermekeket.
Pozitívan befolyásolja a befogadási időszakot, ha az ismerkedés előtt sokat beszélgetnek a gyermekekkel az óvodáról. A legjobb, ha a realitás talaján maradva, a gyermekek értelmi képességeinek megfelelően készítik fel. Többször el kell mondani nekik, mi fog történni velük a nap folyamán és erősíteni kell bennük, hogy mindig jönnek értük és haza viszik őket, amikor a munkájuk befejeződött. Ezt az első hetekben nem lehet elégszer elmondani!
Akinek a gyermeke cumizik, ne az óvoda ürügyén akarja leszoktatni, mert ezzel csak megnehezíti a helyzetet. Ilyenkor van igazán szükség a megnyugtató, otthonra emlékeztető dolgokra: kedvenc takaró, párna, rongyi, alvóstárs stb. Ezek átsegítik a gyerekeket a kezdeti nehézségeken. Ez alól a bölcsődéből érkező gyermekek sem kivételek, hiszen a környezet, a társak és a felnőttek az ő számukra is ismeretlenek lesznek.
Nagyon fontos, hogy bármennyire is nehéz az elválás, a gyerekek ezt ne érezzék. Magatartásuk ezekben a helyzetekben is sugározzon nyugalmat, biztonságot, szeretetet. Ajánljuk, hogy legyen egy rövid rituáléjuk a búcsúzkodásra, melyet előre megbeszélnek a gyermekekkel, pl. 2 puszi, 2 ölelés, integetés után elválnak. Röviden, határozottan, de szeretettel búcsúzzanak el.
Beszoktatás idejére nézve is fontos a rendszeresség elve, hogy folyamatosan jöjjenek ebben az időszakban is óvodába.
Ebben a korban a gyerekek többségének arra van szüksége, hogy önállóságuknak teret adjunk.
Néhány kisebb dologban döntést hozhatnak és ha ezek megvalósítása nem jelent számukra veszélyt, érdemes a kipróbálásra lehetőséget adni, hogy minél több tapasztalatot szerezzenek.
Néhány praktikus dolog, amit érdemes megtanítani az óvodába készülő gyermeknek:
- WC, mosdó használat, kézmosás, kéztörlés gyakorlása,
-orrfújás: nem csak akkor kerül elő, amikor beteg a gyermek, hanem amikor elsírja magát valamiért / pl. elvették a játékát, hiányzik anya, apa stb./. érdemes az orrfújás technikáján túl azt is gyakorolni, hogy a gyerek fogja a zsebkendőt és ő is dobja ki a szemetesbe.
- étkezés: fontos, hogy gyakorolják és megtanulják a kanállal történő étkezést,illetve, hogy a kenyeret, zsemlét, kiflit stb. harapni kell, mert nincs széttépkedve falatkákra. Étkezésnél az asztalnál kell maradni, az asztal felé fordulva kell enni. A pohárból való ivás is kívánalom a gyerekektől.
- öltözködés: Minél több ruhadarabot tudnak a gyermekek egyedül le- és felvenni, annál könnyebb dolguk lesz. Nem csak az átöltözésnél, hanem WC használat előtt és után is. Ha megszokják otthon is, hogy a kabátjuknak, cipőjüknek saját helye van, könnyebben megtanulják ezt az óvodában is. Többször előfordul, hogy egyforma cipője, kabátja , egyéb ruhaneműje van a gyermekeknek, ezeket nem ismerik fel, ezért fontos, hogy kezdetben minden ruhaneműben benne legyen a jelük.
Fontos megtanítani a gyerekeknek alapvető eszközök használatát:pl. Hogyan kell kinyitni és elzárni a csapot, lenyomni a kilincset, megfogni a poharat, tányért, hogyan használjuk a szalvétát….stb.
A szülők többsége már egy egy ijedt pillantásból vagy kézmozdulatból tudja, ha valami probléma van és tud reagálni. Óvoda kezdetén sokat segít az együttműködésben, ha a gyermekek meg tudják fogalmazni, mi a gond. Pl. ne csak nyújtózkodjanak a polcon lévő játék felé, hanem szóljanak, hogy adjuk oda. Beszéltetni kell őket, mert kommunikáció nélkül nehéz az együttműködést megtanítani a gyerekeknek.
Remélem evvel a tájékoztatóval is tudjuk segíteni a befogadás, beszoktatás minél harmonikusabb megvalósulását, hiszen a legfontosabb ,hogy a gyermekek biztonságban érezzék magukat az óvodában és minél hamarabb kialakuljon az érzelmi kötődés a gyerekek az óvodapedagógusok, pedagógiai asszisztensek és a dajka nénik között.
Lakner Brigitta